Verizon og Mastercard vil nytænke betalinger med 5G

To amerikanske kæmper, Verizon og Mastercard, er gået sammen om at teste og integrere 5G til at gøre købsoplevelser mere fordybende.

Verizon og Mastercard vil nytænke betalinger med 5G

5G-teknologien er stadig i sin spæde start, hvor virksomheder verden over er ved at undersøge, hvilke muligheder den hurtigere netværksteknologi giver.

Herhjemme i Danmark slog TDC NET, Ericsson og Grundfos for eksempel pjalterne sammen i 2020 for at undersøge, hvordan 5G kan understøtte produktionsmiljøer på fabrikker.

I udlandet har to store amerikanske firmaer netop annonceret et samarbejde med 5G som et centralt element. Der er tale om netværksoperatør og internetudbyderen Verizon samt kreditkortselskabet Mastercard.

Se også: Hvad kan man med 5G?

Helt nye måder at betale på

Et af de områder, som de to virksomheder vil fokusere på, er at gøre det nemmere for smartphones og andre forbundne enheder at tage imod kunders betalinger. Mastercard har i forvejen appen Tap on Phone, som gør det muligt for virksomhedsejere at bruge en smartphone som kontaktløs betalingsterminal ved brug af NFC. Denne teknologi skal skaleres ved brug af Verizons 5G-netværk.

– 5G vil gøre det muligt for små og mellemstore forretninger at håndtere transaktioner hurtigere, så de kan fokusere på det, de leverer til kunderne, oplyser Verizons direktør, Hans Vestberg, til finansmediet CNBC.

Verizon og Mastercard vil ligeledes undersøge mulighederne for, at forretningsejere kan tilføje berøringsløse betalingssystemer til deres forretninger. Dette arbejder Amazon også på med deres nærmest futuristiske, ubemandede Amazon Go-butikker.

Senest introducerede Amazon i september løsningen One, som lader kunder betale for deres varer ved blot at holde deres håndflade over en scanner. Første gang man bruger løsningen, skal man parre sin håndflade med ens betalingskort, og derefter skal man blot betale ved at holde sin håndflade over scanneren. En lignende løsning arbejder Mastercard og Verizon altså nu på.

De to virksomheder oplyser, at samarbejdet vil begynde at kaste resultater af sig i løbet af 2023.

Se også: Porsche tester 5G cloud-advarselssystem til biler i realtid