Bilproducenter tester næste generations eCall med 5G

Bilproducenterne Volvo og Audi tester sammen med Telenor det automatiske nødopkaldssystem i biler, eCall, via 5G-netværk. Det sker, fordi 2G og 3G er ved at blive udfaset.

Bilproducenter tester næste generations eCall med 5G

Ifølge et brev, som teleselskabet Telenor har sendt til det norske Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), vil selskabet nu teste 5G-baseret eCall.

eCall er et lovpligtigt system i alle biler godkendt til produktion efter 31. marts 2018. Det ringer automatisk og gratis til den lokale alarmcentral, hvis du kommer ud for en trafikulykke. Hidtil har systemet fungeret via de aldrende 2G- og 3G-netværk.

Det er et problem for de europæiske myndigheder, da de fleste lande i Europa har besluttet at udfase og lukke 2G- og 3G-mobilnettene mellem 2025 og 2030 for at frigøre de anvendte frekvenser til 4G- og 5G-netværk.

Se også: TDC lancerer 5G+ – fremtidens netværk 

Næste generations eCall kommer i 2025

Ifølge Jørn Arnesen, som er Head of Emergency Services hos Telenor i Norge, er det nye eCall-projekt i sin indledende fase.

”Vi har lige nu ingen faste datoer, men vi satser på at have fuld understøttelse af den næste generation af eCall i løbet af 2025,” skriver han til det norske DSB.

De danske teleselskaber har allerede udfaset deres 3G-mobilnet i 2022 og 2023. 2G-nettet står også til at blive udfaset inden udgangen af dette årti. Det er dog en noget sværere opgave at udfase 2G-nettet, da meget dele af samfundet stadig er afhængige af 2G-nettet. Det gælder blandt andet nødkommunikation, trafikstyring, landbrugs- og energistyring og betalingsterminaler.

En lang række interessenter er med en i ekspertgruppe, der bidrager med viden til EU i forbindelse med lovarbejdet om den kommende 4G- og 5G-baserede udgave af eCall. Repræsenteret fra Danmark er Transportministeriet, Trafikstyrelsen, Rådet for Sikker Trafik og Udenrigsministeriet.

eCall redder liv

Ifølge EU kan eCall reducere responstiden for nødberedskaber med op til 50 procent i landområder og op til 40 procent i byområder og redde op til 2.500 menneskeliv om året i hele Europa.

I 2022 døde 20.653 personer i den europæiske biltrafik. Tallene lå til sammenligning på mellem 23.392 og 24.213 i årene 2013 til 2017.

Se også: Audis testbane i Ingolstadt får privat 5G-net fra Verizon