Ericsson og MediaTek opnår rekordhøj 5G-uploadhastighed
Når der afvikles online videomøder, eller når folk streamer, livestreamer eller bruger AR/VR-apps, er det utrolig vigtigt med en stabil og hurtig internetforbindelse, der kan håndtere de mange datapakker uden tab af data.
Derfor er det også en stor nyhed, at Ericsson og MediaTek nu har præsenteret en ny rekord: En 5G-uploadhastighed på hele 440 Mbit/s.
Læs også: Alt om de danske teleselskabers 5G-mobilnet
Kombinerer to 5G-frekvenser
Rekorden er nået ved brug af Ericssons RAN Compute Baseband 6648 og en smartphone med en MediaTek Dimensity 9200-SoC. 5G-forbindelsen mellem RAN-enheden og mobiltelefonen gjorde brug af såkaldt Uplink Carrier Aggregation, hvor flere uploadfrekvenser blev kombineret.
Det ene frekvensbånd var bånd n1 (2.100 MHz), hvor der blev anvendt 50 MHz båndbredde med frekvensmodulationstypen time-division duplexing (TDD). Det andet frekvensbånd var bånd n77 (3.700 MHz), hvor der blev anvendt 100 MHz båndbredde med frekvensmodulationstypen frequency-division duplexing (FDD).
En 5G-uploadhastighed på 440 Mbit/s er meget sammenlignet med tidligere opnåelige uploadhastigheder. Det er dog ingenting sammenlignet med 5G-downloadhastigheder, som kan nå flere gigabit i sekundet ved brug af mmWave-frekvenser. I Danmark testes mmWave – nærmere bestemt 26 GHz – fortsat. De højeste 5G-frekvenser, der kan anvendes bredt, er 3.500 MHz.
Læs også: AR og 5G assisterer læger under kirurgiske indgreb
Upload bliver vigtigere og vigtigere
Ved at slå de to bånd sammen kan teleselskaber forøge uploadhastighederne markant, hvilket giver et bedre mobilnet og dermed også en bedre brugeroplevelse.
“Superhurtige uploadhastigheder gør en stor forskel for brugeroplevelsen: Fra livestreaming uden forsinkelser, videokonferencer og AR/VR-apps til mere fordybende gaming og XR (extended reality)-teknologier. Uploadhastigheden på 440 Mbps, som Ericsson og MediaTek har opnået, vil være med til at gøre den forskel (forbedre brugeroplevelsen, red.),” siger Sibel Tombaz, der chef for Ericssons produkt 5G RAN-produktlinje.
Uploadhastigheden ventes at spille en større rolle fremadrettet, fordi gaming, XR (herunder AR og VR) og videobaserede apps stiger i popularitet. Renderingen af objekter i realtid kræver trådløse netværk, der kan både downloade og uploade data med ekstrem lav responstid. Det bliver nu muligt med endnu hurtigere upload.
Læs også: Nyheder om 5G