Telenor tester, om 5G kan afhjælpe mangel på arbejdskraft i Norge
Kan en stor og tonstung dumper styres via 5G-teknologi, når det kniber for entreprenørbranchen med at skaffe kvalificeret arbejdskraft? Det er teleselskabet Telenor lige nu ved at undersøge i et pilotprojekt sammen med teknologivirksomheden Steer og entreprenørselskabet Romarheim.
Ved et stenbrud i byen Eikefet nord for Bergen tester de tre norske virksomheder lige nu, hvordan 5G-teknologi til afvikling af selvkørende dumpere kan afhjælpe den rekordstore mangel på arbejdskraft i Norge.
”Vi oplever en stor udfordring med at få fat i kvalificerede folk, især dumperchauffører har ofte et krævende arbejdsmiljø. For at kunne levere på vores projekter har vi derfor været helt afhængige af at nytænke bemandingen,” siger Kåre Romarheim, der er bygge- og anlægschef i Romarheim AS, og tilføjer:
”Med selvkørende maskiner fjerner vi personale fra belastende arbejdsopgaver og øger dermed sikkerhedsniveauet drastisk i det, vi laver. Foreløbige erfaringer fra projektet viser, at gevinsterne er mange. Behovet for arbejdskraft mindskes, arbejdet effektiviseres, projektets lønsomhed øges, og det bliver mere sikkert og mindre sundhedsskadeligt at arbejde på byggepladsen.”
Læs også: 5G vil ændre mange ting – her er de 7 vigtigste
Dumpere kommunikerer med hinanden over 5G
Dumperne i pilotprojektet er allerede nu selvkørende, men kører kun langs forhåndsprogrammerede ruter og læsser på og laster af ved specifikke områder ved stenbruddet. Derudover sidder der også fortsat en fører i dumperne, mens pilotprojektet er i gang. Det er dog ambitionen, at de selvkørende dumpere skal kunne køre helt selv uden en fører og dermed være helt afhængige af 5G-opkoblingen.
Teknikken fungerer ved, at dumperne styres via en kombination af satellitbaseret navigation og landfaste signaler. Det sikrer en præcision på ned til 3 centimeter. Dumpernes 4G- eller 5G-opkobling bruges til at lade hver dumper kommunikere med hinanden om deres positioner, så de ikke kører ind i hinanden, når de skal køre køkørsel med sikkerhedsafstand eller vente på at køre gennem en smal passage, hvor et andet køretøj i forvejen holder.
”Telenor har en unik teknisk ekspertise og et meget robust netværk, som giver erhvervskunder ro i sindet, når forretningskritisk drift og produktion automatiseres. Pilotprojektet på Eikefet er endnu et projekt, der tydeligt viser 4G- og 5G-netværkets mange muligheder og den betydning, det kan have for branchen,” siger Birgitte Engebretsen, der er chef for Telenor Bedrift og kommende chef for Telenor Norge.
Læs også: Virksomheder vil have lav latenstid – ikke højere fart