5G-brugere vil gerne betale ekstra for bedre netværksoplevelse
Efterhånden som teleselskabers 5G-mobilnet rundt om i verden udbygges, flyttes folks fokus også. Hvor folk i den tidlige fase af 5G gik mest op i den geografiske 5G-dækning, er fokus begyndt at blive rettet mod, hvor god en oplevelse man kan opnå ved blandt andet videostreaming, mobilspil, videoopkald og 5G-hastigheder.
Den tendens oplever Ericsson i lande, hvor 5G dækker mere end 80 procent af befolkningen, hvilket er tilfældet for Danmark.
Læs også: Nu træder 5G ind i næste afgørende fase
11 procent vil betale mere for bedre 5G-oplevelse
Ifølge 37 procent af de adspurgte 5G-kunder i undersøgelsen er øgede datahastigheder nok til at retfærdiggøre en højere pris på mobilabonnementet. En femtedel ønsker samtidig, at 5G-netværket er differentieret, så det egner sig til forskellige behov.
“Det er interessant, at omkring en ud af fem adspurgte 5G-smartphonebrugere udtrykte en klar præference for differentieret kvalitet af mobilforbindelsen,” siger Jasmeet Singh Sethi, Head of Ericsson ConsumerLab, og tilføjer:
”I stedet for at nøjes med generisk 5G-ydeevne søger disse brugere aktivt en hurtigere og konsistent netværksperformance, især skræddersyet til krævende applikationer og specifikke nøgleplaceringer. Undersøgelsen viser, at de er villige til at betale en merpris på 11 procent, hvis deres tjenesteudbyder tilbyder det.”
Der er allerede teleselskaber verden over, der tilbyder differentierede 5G-abonnementer. For eksempel tilbyder 3 Hong Kong produktet ”5G Stock Pro”, der allokerer flere netværksressourcer og prioriterer disse kunder på 5G-netværk for at forbedre oplevelsen for dem, der handler med aktier. China Unicom tilbyder en ”Super Live Streaming”-pakke med en prioriteret uploadforbindelse. Et ”ProPing”-abonnement hos teleselskabet Ooredoo Kuwait tilbyder lavere responstid for at forbedre gamingoplevelsen.
Mobilkunder flygter efter dårlige netværksoplevelser
Lige så gode muligheder teleselskaberne har for at lukrere på de mange brugere, der ønsker at betale ekstra for en bedre netværksoplevelse, lige så hårdt bliver teleselskaberne straffet for at levere en dårlig 5G-netværksoplevelse.
Siden lanceringen af 5G i de 28 lande, som undersøgelsen kortlægger, har 17 procent af forbrugerne skiftet teleselskab – primært på grund af problemer med ydeevnen af 5G-netværket. Det er særligt 5G-netværksoplevelsen ved lufthavne og arenaer, der er afgørende for forbrugere.
Kunder, der har en dårlig 5G-netværkoplevelse ved et stadium, en arena eller ved lufthavnen, er tre gange mere tilbøjelig til at skifte teleudbyder end kunder, der bruger 5G ved eksempelvis caféer, restauranter, i bycentrum, indkøbscentre, museer og ved offentlig transport.
Om undersøgelsen
I alt har 37.000 forbrugere i 28 forskellige lande, herunder Danmark, medvirket i undersøgelsen, som er blevet gennemført i løbet af maj og juni 2023. Svarene er repræsentative for omkring 1,5 milliarder mobilkunder, herunder 650 millioner 5G-brugere.
Undersøgelsen “5G value: Turning performance into loyalty” kan læses her (PDF).
Læs også: Nyheder om 5G