AT&T og Verizon bremser 5G-udrulning, efter flyselskaber slår alarm
Sagaen mellem de amerikanske teleselskaber, som ønsker at udbygge deres 5G-netværk, på den ene side og flyselskaber og USAs luftfartsmyndighed, som er bekymrede for 5G-netværkenes påvirkning på flyudstyr, på den anden side fortsætter.
Det var egentlig meningen, at AT&T og Verizon i dag onsdag skulle tænde for deres nye frekvenser på det såkaldte C-bånd – det vil sige frekvenser i området 4 til 8 GHz – rundt omkring i USA, efter den oprindelige ibrugtagning blev skubbet af luftfartsmyndigheden Federal Aviation Administration (FAA). Den udskudte aktivering af det nye 5G-frekvenser i USA kommer dog heller ikke til at ske.
Læs også: Luftfartsmyndighed frygter, at 5G forstyrrer flyudstyr
Teleselskaber afblæser planlagt udrulning
I 11. time har Verizon og AT&T meldt ud, at de har valgt at udskyde den planlagte aktivering af C-båndet. Sagen er blevet så stort et nationalt anliggende, at selv USA’s præsident Joe Biden har send en tak til teleselskaberne for at afblæse den planlagte udrulning i dag.
Beslutningen er truffet, efter flere flyselskaber har valgt at aflyse en række flyafgange, som flyselskaberne frygter kan være påvirkede af det nye 5G-frekvensbånd nær lufthavnenes landingsbaner.
FAA frygter, at der kan opstå interferens mellem C-båndet og radioudstyret i visse fly, særligt Boeing 777. Derfor har en række flyselskaber valgt at aflyse nogle flyafgange.
Flyselskaber aflyser afgange selv efter standset udrulning
Emirates, som har den største flåde af Boeing 777, har tidligere meldt ud, at man aflyser afgangene til Boston, Chicago, Dallas-Fort Worth, Houston, Miami, Newark, Orlando, San Francisco og Seattle. Afgangene til New York JFK, Los Angeles (LAX) og Washington, DC (IAD) er fortsat i brug.
De japanske flyselskaber All Nippon Airways og Japan Airlines vil begrænse flyvninger med Boeing 777 og aflyse visse afgange. Korean Air Lines har udskiftet Boeing 777 og 747-8s på otte flyafgange i USA, mens China Airlines vil omdirigere nogle flyafgange.
Boeing 777 er det næstmest anvendte fly til og fra amerikanske lufthavne, så den potentielle interferens mellem radioudstyret og 5G-frekvenserne i C-båndet nær lufthavnene vil altså få temmelig store konsekvenser.
Selv om teleselskaberne nu har valgt ikke at tænde for de potentielt problematiske frekvenser, har flyselskaberne alligevel valgt at fortsætte aflysningerne eller omrokeringerne af flytyper. Reuters erfarer fra kilder i luftfartsindustrien, at teleselskabernes udmelding kom for sent til, at onsdagens flyvninger ikke kan påvirkes.
Appellerer til FAA om at afslutte undersøgelse
Siden december har FAA været i gang med at undersøge 5G-frekvensernes potentielle påvirkning af de såkaldte højdemålere, som bruges til automatiske landingssystemer. Undersøgelsen er endnu ikke afsluttet, og det har fået formanden for Federal Communications Commission (FCC), der er USA’s pendant til Energistyrelsen, til at udtale, at det er “vigtigt, at FAA nu afslutter” processen med at vurdere højdemålerens ydeevne og den effekt, som 5G-kommunikation via C-båndet kan have på den (højdemåleren, red.) med “både omhu og hurtighed”.
Læs også: Nyheder om 5G-teknologi