5G sikrer cloudgaming rekordomsætning i 2021

Med 5G får markedet for cloudgaming for alvor et kæmpe boost - så kan selv de tungeste spil spilles på billige enheder af alle slags.

5G sikrer cloudgaming rekordomsætning i 2021

Cloudgaming: Seriøse gamere – og dem er der efterhånden rigtig mange af – har ind til nu foretrukket at game via kablede forbindelser. Det kan ændre sig med 5G, når det for alvor ruller ud. 5G leverer nemlig høje hastigheder og lave latenstider. Særligt i de lave latenstider er vigtige for en god gaming-oplevelse, hvor et splitsekund kan være spørgsmål om liv eller død – i spillet.

Cloudgaming vil opleve eksplosiv vækst de kommende år

Cloudgaming spås derfor stor fremgang i 2021. I 2020 genererede cloud-gaming en omsætning på 1 milliard dollars i 2020. I 2021 rammer omsætningen 4 milliarder dollars og i 2025 rammer den 12 milliarder dollars. Det skriver Safe Betting Sites og Omdia.

Fordelen ved cloudgaming er, at man kan streame selv de mest grafisk tunge spil på computere, tablets eller telefoner, der ikke er specielt kraftfulde. Lidt højpandet beskrives cloudgaming som demokratisering af gaming, da rigtig mange vil kunne spille alle typer spil uden at skulle investere i dyrt hardware. Man får dog stadig den bedste oplevelse, hvis man har en rigtig god gaming skærm.

Ifølge Ericsson Mobility Report fra november, er der stor interesse i mobile cloudgaming tjenester. Cloudgaming er typisk en af de ting, der altid fokuseres på, når man taler om tjenester, der skal drive 5G frem.

Se også: Hvilke nye tjenester giver 5G?

Markedet for mobilspil vil generelt eksplodere

Generelt skal markedet forvente, at det er mobilspil, der står for den dominerende vækst i fremtiden, også inden for cloudgaming. I 2019 omsætte mobilgaming for 68,5 milliarder dollars, i 2021 ventes det marked at omsætte for 120 milliarder dollars. At der er så stor vækst i vente for det marked skyldes netop cloud-gaming og 5G.

På telefonfronten er det særligt iPhone, der vil drive markedet frem. iPhone-brugere er generelt mere villige til at bruge penge på apps og spil og det vil også være tilfældet med cloudgaming. Det ventes, at der vil være 600 millioner aktive 5G-telefoner ved udgangen af 2021 og mange af dem vil blive brugt til spille i skyen.

Se også: Nyheder om 5G og gaming