5G vil muliggøre avancerede og interaktive telefonopkald
5G-teknologi sikrer teleselskabernes mobilnet høje hastigheder, lav responstid og høj båndbredde. Det er egenskaber, som i de kommende år vil forbedre opkaldsoplevelsen på vores smartphones. Sådan lyder det fra analyseinstituttet Juniper Research.
Voice-over-5G, eller opkald over 5G, vil være under hastig vækst i de kommende år, viser en prognose fra analyseinstituttet. Hvor der i 2022 ’kun’ vil være 290 millioner brugere globalt, som bruger 5G-mobilnet til at gennemføre telefonopkald, vil dette tal vokse til 2,5 milliarder i 2026. Det er en stigning på hele 780 procent.
Mere end halvdelen af brugerne vil befinde sig i Fjernøsten og Kina, mens den anden halvdel udgøres af blandt andet Europa, Nordamerika og Latinamerika.
5G åbner døren for nye opkaldsfunktioner
Ifølge Juniper Research er der i dag 4,4 milliarder personer, der bruger VoLTE (Voice-over-LTE) eller 4G-opkald, men teknologiens lavere hastigheder har sat en begrænsning for, hvilke funktioner der kan føjes til opkaldsoplevelsen på en smartphone.
Det bliver ændret med 5G. Opkald over 5G bliver i de kommende år anderledes interaktive, spår Juniper Research. Telefonopkald via teleselskabernes mobilnet kommer i højere grad til at konkurrere med såkaldte over-the-top-opkaldsapps såsom Skype, Whatsapp, Viber og Messenger.
Med 5G-opkald vil der være avancerede opkaldsfunktioner indbygget i telefoners indbyggede opkaldsapp. For eksempel forventer Juniper Research, at interaktivt indhold og deling af ens skærm vil blive indbygget i opkaldsappen i smartphones. Dermed vil behovet for at downloade en tredjepartsapp for at kunne gøre sådanne ting under opkald blive elimineret.
Netværksleverandøren Ericsson har nogle mere konkrete bud på, hvilke oplevelser der kan føjes til det at foretage et telefonopkald via 5G-mobilnettet. Opkald kan forbedres med blandt andet deling af fotoalbum, webbrowsing i fællesskab, underskrivning af dokumenter, gaming og AR/VR, lyder det.
Juniper Research forventer også, at opkald via 5G vil muliggøre brugen af kunstig intelligens til såkaldt IVR (Interactive Voice Services). Det er de automatiske telefonsystemer, hvor man eksempelvis møder en computerstyret stemme, når man ringer til en virksomheds kundeservice for at blive omstillet til den korrekte afdeling. Algoritmer vil i højere grad forbedre denne oplevelse, som i stigende grad også foregår ved, at brugeren taler mere naturligt med den syntetiske stemme frem for at skulle taste forskellige numre for at navigere i forudindstillede opkaldsveje.
Læs også: Danske teleselskabers udrulning af 5G