Almindelige mobilgamere får mest ud af 5G
Subspace er en virksomhed, der specialiserer sig i netværk til gaming og deres CEO og stifter Bayan Towfiq forklarer, at 5G og edge computing ikke nødvendigvis giver den gaming-oplevelse, som det er blevet talt op til. Ikke for hardcore gamere i hvert fald.
Multiplayer-gaming over 5G kræver stadig alle er tæt på en server
Han forklarer i et interview, at 5G gør spiloplevelsen bedre, men internettet er stadig internettet og det var aldrig bygget til realtids-applikationer.
Der er særligt udfordringer, når vi taler multiplayerspil. Selvom man selv er tæt på en cloud-gaming server, så har man stadig resten af internettet at forholde sig til, når man spiller multiplayerspil.
“Man har stadig behov for at koble sig op til en server et eller andet sted i verden, hvor andre spillere kan møde dig. Da alle multiplayer-spil kræver et vist antal deltagere i hvert spil, kan man kun have nogle få servere per kontinent og derfor kan man ikke bare flytte hver server tættere på hver spiller”, argumenterer han.
Se også: Priser på 5G-abonnementer og 5G bredbånd
Latenstid vil altid være et problem
Der er dog også dem, der mener, at der rent faktisk vil blive bygget mange flere datacentre til at håndtere dette problem. For eksempel Brian Lavallée, senior director of portfolio marketing for Ciena. Ciena er en amerikansk leverandør af telekommunikationsnetværksudstyr og softwaretjenester og Brian Lavallée forklarer, at gaming-markedet kræver flere datacentre og så skal de nok komme.
Han medgiver dog, at der altid vil være problemer med latenstider, når det gælder online multiplayer-gaming.
“Selvom 5G kan levere latenstid på helt ned til 1 millisekund, hvilket er uhyre lavt selv for hardcore gamere, så vil der være udfordringer, når det gælder store multiplayerspil. Har et multiplayerspil spillere fra forskellige kontinenter, så skal den data, der vises på skærmen, sendes til de andre brugere”.
Se også: Bedste 5G telefoner til gaming
5G vil give mobile gamere et stort løft
Brian Lavallée mener, at en rigtig gamer vil benytte kablet bredbånd til at spille online for at barbere flest mulige millisekunder af latenstiden i multiplayerspil.
Derfor vurderer han, at 5G i stedet vil være attraktiv for mobile gamere, der vil få en bedre gaming-oplevelse på mobilen. Mobile gamere vil bedre kunne leve med, at der kan opstå problemer, men han vurderer, at 5G vil give en betydeligt bedre oplevelse end gaming over WiFi.
Lavallée tipper, at de godt 2,2 milliarder mennesker, der gamer på mobilen, vil drage nytte af 5G og at det vil få gaming-markedet til at vokse markant i fremtiden.
Se også: Nyheder om 5G