Ericsson og NVIDIA forbedrer 5G-dækningen med virtuelle kopier af byer

Ved brug af virtuelle 1:1-kopier af byer og områder kan Ericsson og NVIDIA undersøge, hvordan 5G-antenner opfører sig og ud fra de virtuelle erfaringer justere og forbedre 5G-dækningen i virkeligheden.

Netværksleverandøren Ericsson og teknologivirksomheden NVIDIA er gået sammen om at skabe et nyt værktøj, der giver helt nye muligheder for at forbedre dækningen i 5G-netværk.

Løsningen går ud på at skabe en virtuel tro kopi af den virkelige verden. Et køretøj, ligesom man kender det fra Googles Street View-biler, kører rundt på vejene og laver 360 graders scanninger af områderne.

I 1-til-1-kopien af den virkelige verden placeres et teleselskabs antenner i præcis den højde, som de opererer i i virkeligheden, ligesom der angives hvilken form for antennemønster der udsendes fra antennerne.

Gør det nemmere at finde de bedste placeringer til antenner

En virtuel kortlægning af en hel by gør det muligt at afgøre, hvor antenner skal placeres bedst muligt for at opnå den bedst mulige netværksdækning og ydeevne.

De højere frekvenser med 5G-teknologi i forhold til 4G betyder, at radiostrålerne ikke kan trænge lige så nemt gennem forhindringer såsom bygninger og træer. Derfor er placeringen af antennerne afgørende, og her er det nye værktøj til stor hjælp.

Med Ericsson og NVIDIAs nye løsning kan netværksingeniører få en præcis gengivelse af, hvordan radiostrålerne opfører sig i virkeligheden, og hvordan de reflekterer på bygninger og andre forhindringer. Skulle man få lyst, kan man tilmed udforske byerne i den virtuelle verden med VR-udstyr, så man rent faktisk befinder sig, hvor antennerne er opført.

I videoen ovenfor ses et eksempel på en kortlægning af en by, hvor beamforming visualiseres som store bobler, mens streger indikerer selve radiostrålens retning. De blå farver indikerer lav signalstyrke og langsom dataoverførsel, mens rød indikerer høj signalstyrke og hurtig dataoverførsel. Frem for at lave tidskrævende og dyre justeringer i virkeligheden kan en antenne altså blot flyttes i den virtuelle verden, og effekten af den ændrede placering kan straks evalueres.

Det kan vise sig at spare netværksoperatører for mange penge på den lange bane, da der hen over de næste fem år ifølge Ericsson skal opføres hele 15 millioner såkaldte 5G-mikroantenner.

Bygger på omnivers-teknologi fra NVIDIA

Det er NVIDIA, der har bidraget med teknologien til at forbedre netværkoplevelsen i en virtuel verden. Forleden annoncerede teknologivirksomheden sine visioner for fremtidens internet, som vil være med et såkaldt omnivers i centrum.

Det minder på mange måder om Mets planer om at skabe et stort metavers. NVIDIAs løsning er en åben platform med fokus på virtuel samarbejde og simulering af virkelige objekter i realtid. I dette tilfælde er NVIDIAs omnivers-teknologi altså gjort det muligt for Ericsson at forbedre 5G-netværk på nye måder.

Se også: Nyheder om 5G-teknologi